ارور 404 چیست: دلایل ایجاد + روش های رفع خطای 404

آیا شده در نتایج گوگل روی سایتی کلیک کرده‌ و با ارور 404 مواجه شوید؟ خطا 404 یعنی که صفحه‌ای که بازدید‌کننده می‌خواهد به آن برسد وجود خارجی ندارد! برخی از دلایل آن می‌توانند وارد نکردن درست آدرس صفحه یا مشکلات کش سایت باشند. البته، راه حل‌های رفع آن هم زیاد است، مثل رفرش کردن صفحه یا پاک کردن کش سایت. بنابراین، اگر به دنبال رفع ارور 404 هستید، با آرنا ویژن همراه باشید تا در این مقاله در مورد این ارور، تاثیر آن بر روی سئوی سایت، دلایل، راه حل‌های رفع ارور 404 وردپرس و نکات دیگر آن صحبت کنیم.

ارور 404 چیست؟

وقتی که شما با صفحه‌ای با ارور 404 مواجه می‌شوید، یعنی که سرور شما نمی‌تواند چنین صفحه‌ای را در آدرس URL معین شده پیدا کند. برای مثال، فرض کنید که شما روی صفحه‌ای از نتایج جستجوی گوگل کلیک کرده‌اید. منتها وقتی صفحه را باز می‌کنید، در بالای صفحه فقط خطا 404 و عبارت Page Not Found را در آن می‌بینید. البته شما ممکن است با انواع متفاوتی از خطا 404 مواجه شده باشید که ما در ادامه هر کدام را توضیح خواهیم داد.

تعریف ارور 404

انواع نمایش ارور 404 چه هستند؟

404 Error

در این نوع از ارور 404 به خاطر اینکه کاربر بر روی یک لینک شکسته کلیک یا آدرس URL را درست وارد نکرده این اخطار را می‌بیند.

ارور not found 404

اخطار 404 Not Found یک نوع ارور 404 از نوع HTTP status code و به این معنی است که سرور به دلایلی نمی‌تواند صفحه مورد نظر را پیدا کند.

The requested URL [URL] was not found on this server

این ارور 404 هم نشان می‌دهد که خطا از سرور است و سرور نمی‌تواند صفحه را پیدا کند. دلیل آن هم این است که آن صفحه حذف شده یا به جای دیگری نقل مکان کرده است.

404 File or Directory Not Found

ارور 404 نوع File or Directory Not Found یعنی که سرور درخواست شما برای ورود به سایت را متوجه شده، اما نمی‌تواند سایت را پیدا کند.

چه زمانی با خطای 404 در گوگل مواجه می‌شویم؟

آدرس صفحه اینترنتی را درست وارد نکرده‌اید.

وقتی که شما آدرس یک صفحه اینترنتی را درست در نوار آدرس مرورگرتان تایپ نمی‌کنید ممکن است ارور 404 را مشاهده کنید. این به خاطر این است که سرور نمی‌تواند آدرس صفحه‌ای که شما تایپ کردید را با آدرس صفحات موجود در اینترنت تطابق دهد.

دامنه مورد نظر شما وجود ندارد

هر سایتی در اینترنت احتیاج به یک دامنه دارد. در حقیقت، با آن دامنه است که سرور می‌تواند صفحه سایت را پیدا کند. در نتیجه، اگر دامنه سایت وجود نداشته باشد، سرور هم نمی‌تواند سایت را پیدا کند. برای همین، شما ارور 404 را می‌بینید.

هاست یا سرور دچار مشکل شده باشد

در صورتی که هاست وب سایتی که شما می‌خواهید با آن دسترسی پیدا کنید یا سرور خودتان مشکلی داشته باشد، سرور نمی‌تواند سایت مورد نظر شما را بارگذاری کند. خود این مسئله منجر به بروز ارور 404 می‌شود.

لینک صفحه تغییر پیدا کرده است

اگر صاحب سایت به هر دلیلی URL اصلی آن را تغییر داده باشد، شما دیگر با لینک URL قبلی نمی‌توانید وارد آن شوید، چون لینک قبلی دیگر به صفحه سایت مورد نظرتان نمی‌رود. در نتیجه سایت ارور 404 را نشان می‌دهد.

صفحه حذف شده است

در صورتی که مالک سایت صفحه‌ای از وب سایت خودش را حذف کرده باشد، وقتی کاربران سعی می‌کنند وارد آن شوند با ارور 404 مواجه می‌شوند، زیرا این آدرس دیگر به هیچ محتوایی منتهی نمی‌شود.

دلایل به وجود آمدن ارور 404

دلایل ایجاد خطای 404: مشکل تنظیمات DNS

DNS یک سیستم است که آدرس‌های سایت به زبان انسانی را برای سرورهای کامپیوترها به زبان کامپیوتر ترجمه می‌کند تا آنها بتوانند به سایت دسترسی داشته باشند. به این صورت، اگر تنظیمات سیستم DNS دچار مشکل شده باشد این سیستم هم نمی‌تواند آدرس‌های انسانی را تبدیل به آدرس‌های کامپیوتری کند.

برای همین سرور کامپیوتر شما هم نمی‌تواند صفحه مورد نظرتان را پیدا کند که این مسئله باعث ایجاد ارور 404 خواهد شد.

دلایل ایجاد خطای 404: مشکلات کش سایت

اگر کش سایت شما داده‌های جدیدترین نسخه سایت مورد نظرتان را ندارد، همان نسخه قدیمی و غیر صحیح سایت را بارگذاری می‌کند که باعث ایجاد ارور 404 می‌شود.

چرا رفع ارور 404 مهم است؟

اگر صفحات شما ارور 404 داشته باشند، این ارور باعث تجربه بد کاربران از سایتتان می‌شود و با ضربه زدن به اعتبار سایتتان رتبه سئویتان را هم پایین خواهد آورد. اما دقیقاً تاثیر خطا 404 روی سئوی سایت چیست؟ 

(جهت دریافت مشاوره سئو با همکاران ما در آرنا ویژن تماس حاصل فرمایید.)

تاثیر ارور 404 بر روی سئو سایت

اثر خطای 404 بر سئو سایت: 1. کاهش اعتماد موتورهای جستجو

داشتن ارور 404 در صفحات وب سایت شما سیگنالی به موتورهای جستجو می‌دهد که وب سایتتان لینک‌های خراب دارد. به خاطر این لینک‌های خراب هم تجربه کاربری سایت شما پایین می‌آید. بنابراین، اعتماد موتور جستجو به سایتتان هم پایین کمتر می‌شود.

(جهت مشاهده تعرفه سئو به آرنا ویژن مراجعه فرمایید.)

اثر خطای 404 بر سئو سایت: 2. درهم‌ریختگی و تشتت رنکینگ

در پاراگراف قبلی در مورد کاهش اعتماد موتورهای جستجو به دلیل وجود ارور 404 به سایت شما توضیح دادیم. این اثر منفی باعث می‌شود که موتور جستجو فکر کند که شما به درستی سایتتان را مدیریت نمی‌کنید و به خاطر همین شما را در رتبه‌های گوگل پایین‌تر می‌آورد.

اثر خطا 404 بر سئو سایت: 3. کاهش شناختن و شناسایی صفحات جدید

اگر به خاطر لینک‌های خراب و ارور 404 اعتماد موتور جستجو به وب سایت شما کمتر شود، موتور جستجو خزنده‌های خود را به میزان کمتری برای شناسایی صفحات جدید منتشر شده در سایتتان می‌فرستد. بنابراین، میزان شناسایی صفحات جدید سایتتان هم کمتر می‌شود.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد استراتژی سئو کلیک کنید.)

اثر ارور 404 بر سئو سایت: 4. تجربه کاربری ناپسند

فرض کنید کاربری می‌خواهد یکی از صفحات سایت شما بازدید کند و با ارور 404 بر روی صفحه مواجه می‌شود. این مسئله بسیار او را آزار می‌دهد و حتی ممکن است که کلاً از وب سایت شما خارج شود.

از اینرو، کاربر از سایت شما تجربه بدی خواهد داشت و این مسئله بر روی سئو سایت‌تان تاثیر منفی می‌گذارد.

(جهت بررسی تعرفه های طراحی سایت کلیک کنید.)

اثر خطای 404 بر سئو سایت

چگونه صفحات دارای خطای 404 را شناسایی کنیم؟

استفاده از ابزارهای تحلیل وب

در فضای آنلاین شما از ابزارهای تحلیل وب مثل Google Search Console می‌توانید برای شناسایی و رفع ارور 404 در سایتتان استفاده کنید.

بررسی لینک‌ها و رفتار کاربران

به داده‌های تحلیلی وب سایتتان نگاه کنید و ببینید در کدام یک از صفحات وب سایت آمار خروجی کاربران بیشتر بوده است. به احتمال زیاد این‌ها صفحات دارای ارور 404 هستند.

بررسی وب‌سایت با استفاده از اسکنرهای وب

به غیر از Google Search Console شما می‌توانید از اسکنرهای وب که ابزار تحلیلی وب سایت هستند مثل Screaming Frog SEO Spider برای شناسایی ارور 404 استفاده کنید.

چگونه ارور 404 را رفع کنیم؟

نحوه رفع خطای 404: 1. مرورگر خود را ببندید یا صفحه را رفرش کنید

برای رفع ارور 404 گاهی اوقات، شما می‌توانید مرورگر خود را ببندید و یک صفحه جدید را باز کنید. همچنین، رفرش کردن صفحه هم می‌تواند جواب دهد.

نحوه رفع خطا 404: 2. کش مرورگر را پاک کنید

ما قبلاً توضیح دادیم که کفش‌ها اگر داده‌های قدیمی وب سایت را داشته باشند، ممکن است آن را خوب بارگذاری نکنند. بنابراین، برای رفع ارور 404 می‌توانید کش مرورگرتان را پاک کنید.

نحوه رفع ارور 404: 3. لینک تایپ شده را مجددا بررسی کنید

یادتان است گفتیم که تایپ کردن آدرس اشتباه باعث بروز ارور 404 می‌شود؟ بنابراین، بررسی دوباره آدرس و لینک تایپ شده در نوار آدرس و تغییر آن می‌تواند این ارور را برطرف کند.

نحوه رفع خطای 404: 4. از دستگاه یا مرورگر دیگری امتحان کنید

اگر کامپیوتر یا مرورگری که شما در حال حاضر با آن کار می‌کنید، کشی دارد که سایت را با ارور 404 نشان می‌دهد، می‌توانید از یک دستگاه یا مرورگر دیگر سایت را باز کنید.

نحوه رفع ارور 404: 5. از تب incognito کروم استفاده کنید

اگر می‌خواهید ببینید که ارور 404 مربوط به مرورگر‌تان است، می‌توانید از تب incognito کروم استفاده کنید. این تب تنظیمات شخصی مرورگرتان را غیر فعال می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تا ببینید که آیا صفحه بدون کش مرورگرتان خوب باز می‌شود یا نه.

نحوه رفع خطا 404: 6. با مدیر سایت تماس بگیرید

در صورتی که هیچ یک از روش‌های فوق برای رفع ارور 404 جوابگو نبود، شما می‌توانید با مدیر سایت تماس بگیرید. در صورتی که اشکال از خود وب سایت باشد، مدیر سایت می‌تواند آن را برطرف کند.

چگونگی برطرف کردن ارور 404

رفع ارور 404 در وردپرس به چه صورت است؟

رفع خطای 404 در وردپرس: 1. تنظیمات Permalink یا پیوندهای ثابت را اصلاح کنید

در وردپرس Permalink لینک‌هایی هستند که شما به صفحات بلاک یا محتوای وب سایتتان اختصاص می‌دهید. در نتیجه، اگر این‌ها اشکال داشته باشند، باعث ارور 404 می‌شوند. بنابراین، شما در وردپرس باید هر کدام را چک کرده و در صورت اشتباه بودن تصحیح کنید.

رفع ارور 404 در وردپرس: 2. فایل htaccess. را به‌روزرسانی کنید

فایل htaccess در وردپرس مسئول بازنویسی URL‌ها و هدایت لینک‌های URL قدیمی به لینک‌های جدید در سایت است. بنابراین، اگر شما صفحه‌ای در وردپرس دارید که URL آن را تغییر دادید، حتماً فایل htaccess را به روز رسانی کنید و آدرس جدید URL صفحه مورد نظر را در آن قرار دهید تا کاربران سایتتان دیگر با ارور 404 مواجه نشوند.

رفع خطا 404 در وردپرس: 3. برای صفحات حذف شده یا تغییر یافته ریدایرکت ۳۰۱ بزنید

اعمال کردن ریدایرکت ۳۰۱ در وردپرس باعث می‌شود که کاربران شما از آدرس قدیمی سایت به آدرس جدید آن بروند. این راه حل برای صفحاتی در وردپرس خوب است که شما آدرس آن را تغییر داده‌اید و می‌خواهید کاربران را به آدرس جدید هدایت کنید. به این صورت، آنها هم با ارور 404 مواجه نمی‌شوند.

رفع ارور 404 در وردپرس: 4. تنظیمات DNS دامنه را بررسی کنید

در بخش‌های قبلی گفتیم که چطور مشکلات تنظیمات DNS که زبان انسانی را به زبان کامپیوتر برای سرور ترجمه می‌کند می‌توانند باعث بروز ارور 404 شوند. بنابراین، برای رفع خطا 404 حتماً سری به تنظیمات DNS دامنه در وردپرس بزنید.

رفع خطای 404 در وردپرس: 5. با ارائه‌دهنده سرویس میزبانی خود تماس بگیرید

در صورتی که شما روش‌های فوق را برای رفع ارور 404 در سایت وردپرس خود انجام داده‌اید و هیچ کدام جواب ندادند، می‌توانید با ارائه دهنده سرویس میزبانی خود برای حل این مشکل تماس بگیرید.

(جهت دریافت مشاوره طراحی سایت وردپرسی با همکاران ما در آرنا ویژن تماس حاصل فرمایید.)

خطای 404 soft چیست و چه تفاوتی با ارور 404 دارد؟

ارور 404 به این معنی است که صفحه مورد نظرتان وجود ندارد و سرور نمی‌تواند آن را پیدا کند. اما خطای 404 soft زمانی اتفاق می‌افتد که سرور کد 200 OK status را به گوگل می‌فرستد. اما این گوگل است که تصمیم می‌گیرد این صفحه باید خطای 404 داشته باشد.

خطاهایی مشابه ارور 404

به غیر از ارور 404 در سایت‌های اینترنتی، ممکن است با چند ارور دیگر هم مواجه شوید که از لحاظ عملکرد شبیه به خطای 404 باشند. آنها عبارتند از:

  • 400 Bad Request
  • 401 Unauthorized
  • 403 Forbidden
  • 408 Request Timeout

خطاهای شبیه به ارور 404

مقالات مرتبط

نظرات