اصول طراحی کاتالوگ: معرفی 14 اصل مهم که باید رعایت کنید!

اصول طراحی کاتالوگ از این حیث حائز اهمیت است که در دنیای امروز طراحی کاتالوگ به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی در بازاریابی محصولات و خدمات محسوب می‌شود. یکی از مهم ترین اصول طراحی کاتالوگ تعیین هدف است. از سایر این اصول می توان به رعایت اصول نگارشی، نوع عکاسی از محصول و خدمات، انتخاب کاغذ مناسب و … نام برد. فرض کنید که شما صاحب کسب و کاری هستید و می‌خواهید بقیه را با برند و محصولاتتان آشنا کنید. اگر بتوانید به خوبی این کار را بکنید، خیلی از آنها کنجکاو می‌شوند که محصولاتتان را ببینند و حتی از شما خرید کنند! این مسئله برای کسب و کارهایی که محصولات فیزیکی مثل لوازم آرایشی یا محصولات خانه می‌فروشند بسیار مهم است. برای همین، خیلی از این کسب و کارها کاتالوگ‌های جذاب و زیبایی طراحی می‌کنند که باعث جذب مشتری‌شان می‌شود. اما چطور می‌توانیم این کار را انجام دهیم و در همان چند صفحه براق کاتالوگمان بیننده‌ها را تبدیل به مشتریان بالقوه کنیم؟ اگر دلتان می‌خواهد بدانید، با ما تا انتهای این مقاله از بلاگ آرنا ویژن همراه باشید تا در مورد اصول، دسته‌بندی و انواع کتالوگ‌ها از نوع انتشار و از نوع اصول طراحی صحبت کنیم.

معرفی اصول طراحی کاتالوگ

اصول طراحی کاتالوگ: 1. قبل از شروع طراحی هدف را تعیین کنید

تعیین هدف مهم ترین اصل در طراحی کاتالوگ است.

برای به دست آوردن بیشترین ارزش از هزینه طراحی کاتالوگ، شما باید یکی از مهمترین اصول طراحی کاتالوگ یعنی هدف آن را تعیین کنید. بنابراین، از خودتان بپرسید که مخاطبان کسب و کار شما چه هستند؟ آنها چه نیازهایی دارند؟ و شما چطور می‌توانید آنها را برطرف کنید؟

اصل های اساسی در طراحی کاتالوگ

اصول طراحی کاتالوگ: 2. محدود کردن فونت ها

درست است که فونت کاتالوگتان باید طوری باشد که خواننده خوب بتواند آن را بخواند، اما انقدر هم نباید بزرگ باشد که صفحه کاتالوگ شما را شلوغ کند و اجازه ندهد که محتوایی را که می‌خواهید بنویسید! از اینرو، یکی از اصولِ طراحی کاتالوگ محدود کردن فونت‌ها است.

اصول طراحی کاتالوگ: 3. انتخاب کاغذ مناسب کاتالوگ

می‌خواهید از همان لحظه اول در چشم همه حرفه‌ای به نظر برسید؟ پس باید انتخاب نوع کاغذ را هم در اصولِ طراحی کاتالوگ رعایت کنید. اگر شما یک کاغذ با جنس خوب و مناسب را برای کاتالوگ‌تان انتخاب کنید، مشتریان فکر می‌کنند شما به کیفیت اهمیت می‌دهید و به برندتان به چشم مثبتی نگاه می‌کنند.

( برای مشاوره و سفارش طراحی بروشور مناسب کسب و خود با کارشناسان آرنا ویژن تماس حاصل نمایید)

اصول طراحی کاتالوگ: 4. رعایت اصول نگارشی

شاید فکر کنید این مسئله مهم نباشد، اما اگر متن شما ساختار جمله‌هایش درست نبوده و پر از غلط‌های املایی باشد، خواننده با خودش فکر می‌کند که کسب و کار شما هم غیر حرفه‌ای و آماتور است! بنابراین، حتماً به اصول طراحی کاتالوگ برای رعایت اصول نگارشی توجه کنید.

اصول طراحی کاتالوگ: 5. طراحی کاتالوگ با قلم و کاغذ

پیش از اینکه طراحی کاتالوگتان را به یک متخصص بسپارید، آن را روی کاغذ با یک قلم بکشید. به این صورت، شما هم اصولِ طراحی کاتالوگ را روی کاغذ عملاً تجسم می‌کنید، و هم اینکه اگر طرح آن روی کاغذ را دوست نداشتید می‌توانید آن را عوض کنید.

اصول طراحی کاتالوگ: 6. تناسب طراحی کاتالوگ با زمینه کاری

همه تبلیغات شما برای کسب و کارتان از جمله کاتالوگ باید نماد و نشانی از برند و کسب و کار شما در ذهن مشتریتان باشد. برای همین، یکی از اصول طراحی کاتالوگ تناسب طرح آن با زمینه کسب و کار و تقویت ذهنیت برند در مشتریتان برای ارتباط قوی‌تر با او است. شما می توانید علاوه بر طراحی کاتالوگ سفارش طراحی ست اداری مناسب با کسب و کار خود را به کارشناسان آرنا ویژن بسپارید.

قواعد طراحی کاتالوگ

نکات طراحی کاتالوگ: 7. عکاسی از محصولات کاتالوگ

اگر شما از محصولاتتان در کاتالوگ کسب و کارتان عکس نگذارید، پس مشتریان چطور در مورد آنها بدانند؟

بنابراین، یکی از اصولِ طراحی کاتالوگ خوب این است که در کنار توضیح مختصر و مفید محصول، یک عکس شیک و جذاب از محصولات خود بگذارید تا مشتری به خرید آن ترغیب شود. شما می توانید عکاسی محصول خود را با خیالی آسوده به متخصصان آرناویژن بسپارید.

اصول طراحی کاتالوگ: 8. انتخاب رنگ مناسب

قبلاً هم اشاره کردیم که اصولِ طراحی کاتالوگ شما باید طوری باشند که ذهنیت و هویت برند را در ذهن مشتری تقویت کنند.

یکی از عوامل این ذهنیت رنگ کاتالوگ است. رنگ کاتالوگ شما باید شبیه به رنگ برندتان باشد. به این ترتیب، تصور آن برند را در در ذهن مشتریتان تقویت می‌کند.

اصول طراحی کاتالوگ: 9. درج لوگو در کاتالوگ

طراحی لوگو  هم یکی از عوامل بصری مهم است که می‌تواند ذهنیت برند را در ذهن خواننده‌تان تقویت کند.

در نتیجه، حتماً به لوگو و نکات طراحی لوگو در اصولِ طراحی کاتالوگتان توجه کنید، چون مشتری با آن می‌تواند برند شما را بشناسد.

قواعد طراحی کاتالوگ: 10. مختصر نویسی

چه کسی حوصله دارد در کاتالوگ پاراگراف‌های طولانی و خسته‌کننده را بخواند؟ از اینرو، مختصر نویسی یکی از اصول طراحی کاتالوگ است که شما حتماً باید آن را رعایت کنید.

به این ترتیب، کاتالوگ شما می‌تواند سریع و راحت اطلاعات را در دسترس مشتریانتان قرار دهد.

اصول طراحی کاتالوگ

اصول طراحی کاتالوگ: 11. صداقت در نوشتن مطالب

در رعایت اصولِ طراحی کاتالوگ سعی کنید که مطالب آن را با صداقت بنویسید، زیاده‌روی نکنید و وعده‌های دروغ ندهید! به این صورت، شما می‌توانید اعتماد مشتریان و وفاداری آنها به برندتان را جلب کنید.

اصول طراحی کاتالوگ: 12. به جای بولت از آیکون استفاده کنید

آیکون‌ها تصاویر کوچک و دو بعدی هستند که یک ایده یا یک عمل را نشان می‌دهند.

کلاً در اصول طراحی کاتالوگ، اگر شما از نگاره‌های جذابی مثل آیکون استفاده کنید، خواندن آن برای مشتریان جذاب‌تر می‌شود و تاثیر بیشتری در ذهنشان می‌گذارد.

اصول طراحی کاتالوگ: 13. از قالب‌های منظم استفاده کنید

داشتن قالب منظم در اصولِ طراحی کاتالوگ باعث می‌شود که خوانندگان شما راحت‌تر و سریعتر آن را بخوانند.

اما اگر قالب و ساختار کاتالوگتان شلخته و درهم ریخته باشد، خواننده اصلاً خوشش نمی‌آید که به آن نگاه بکند، چه برسد به این که آن را بخواند!

اصول طراحی کاتالوگ: 14. طراحی صفحات جلد کاتالوگ

هم صفحه اول و هم باقی صفحات کاتالوگتان اهمیت زیادی دارند.

اصولِ طراحی کاتالوگ شما باید طوری باشد که از همان صفحه اول که جلد کاتالوگ است بتوانید خواننده را جذب و او را تشویق به ادامه خواندن کاتالوگ کنید. شما می توانید سفارش طراحی گرافیکی خود را به کارشناسان آرناویزن بسپارید.

نکات طراحی کاتالوگ

انواع دسته بندی کاتالوگ ها

انواع کاتالوگ از حیث اصول طراحی کاتالوگ

کاتالوگ‌ها از جهت اصولِ طراحی کاتالوگ دارای چند دسته‌بندی کلی هستند:

  • کاتالوگ‌های هنری: این کاتالوگ‌ها بیشتر کارهای هنری یک موزه یا هنرمند را نشان می‌دهند.
  • کاتالوگ‌های علمی: این نوع کاتالوگ‌ها تمرکزشان در مورد توضیح محصولات علمی تجهیزات تحقیقاتی و منابع آموزشی است.
  • کاتالوگ‌های فروش محصول: این کاتالوگ‌ها محصولات یک شرکت را همراه با توضیحات و عکس‌های آن‌ها درج می‌کنند.
  • کاتالوگ‌های اداری و خدماتی: این کاتالوگ‌ها خدماتی را شرح می‌دهند که اداره‌شان آنها را ارائه می‌دهد. همچنین، آنها می‌توانند به مشتریان و مراجعه کنندگان این خدمات نشان دهند که چطور از آنها استفاده کنند.

( به منظور داشتن راهنمای کامل نگارش پست بلاگ برای سئو حتما مطلب اصول نگارش پست وبلاگ را مطالعه نمایید.)

انواع کاتالوگ از حیث نوع انتشار

کاتالوگ‌ها به غیر از اصول طراحی کاتالوگ یک دسته‌بندی دیگر هم دارند که این دو دسته‌بندی بر حسب نوع انتشار است:

  • کاتالوگ‌های دیجیتالی: این نوع کاتالوگ مثل کاتالوگ چاپی نیست و سازندگانش آن را به صورت کاملاً مجازی و دیجیتال روی فضای آنلاین وب سایت کسب و کار قرار می‌دهند.
  • کاتالوگ‌های چاپی: کاتالوگ‌هایی هستند که ما بیشتر از همه با آنها آشنایی داریم. این کاتالوگ‌ها برخلاف کاتالوگ‌های دیجیتالی چاپ شده هستند و شما می‌توانید نسخه‌ فیزیکی آنها را داشته باشید.

طراحی کاتالوگ با آرنا ویژن

پیاده‌سازی درست اصول طراحی کاتالوگ باعث می‌شود که مشتریان نه تنها جذب محصولات شما شوند، بلکه فکر کنند برند شما حرفه‌ای است. بنابراین، مهم است که طراحی چنین چیزی را به دست آدم کاربلد بسپارید!

برای همین، اگر به خدمات طراحی کاتالوگ احتیاج داشتید، ما در سایت آرنا ویژن خوشحال می‌شویم که به شما کمک کنیم.

سفارش طراحی کاتالوگ


منبع
 سفارش طراحی کاتالوگ

مقالات مرتبط

نظرات