اصول طراحی لوگو: معرفی 8 اصل مهم + مهم ترین نکات یک طراحی موفق!

ضرب المثلی وجود دارد که می‌گوید: «اولین ملاقات نوشت ساز است!» در مورد کسب و کارتان هم این فکر را بکنید که اولین برخورد مشتری با آن می‌تواند تعیین کند که آیا آن مشتری مایل است که از برند شما بخرد یا خیر. برای خیلی از مشتری‌ها اولین برخورد می‌تواند دیدن محصول کاتالوگ یا حتی لوگوی برندتان باشد. بنابراین، جوانب ظاهری برند شما از جمله لوگویتان می‌توانند تاثیر قدرتمندی روی ذهن مشتری‌تان داشته باشند. برای همین، اصول طراحی لوگو مثل ساده بودن، برقراری ارتباط، استفاده درست از رنگ‌ها، خاص بودن و … می‌توانند از لوگوی شما یک تصویر به یاد ماندنی در ذهن مشتری بسازند. اما چرا رعایت ضوابط طراحی لوگو مهم است؟ ویژگی‌ها و نکات طراحی لوگوی موفق چیست؟ و ما از چه ابزارهایی می‌توانیم برای طراحی آن استفاده کنیم؟ با ما همراه باشید تا این سوالات و نکات دیگر طراحی لوگو را پاسخ دهیم.

چرا رعایت اصول طراحی لوگو اهمیت دارد؟

آیا دلتان می‌خواهد که هر کسی که لوگوی برندتان را برای اولین بار ببیند آنقدر تحت تاثیر قرار بگیرد که فقط از تصویر لوگو بخواهد از برند شما بخرد یا محصولاتتان را چک کند؟ در این صورت، شما باید قواعد طراحی لوگو را رعایت کنید.

در واقع، رعایت درست این اصول باعث می‌شود شما لوگویی بسازید که مخاطبان شما راحت با آن ارتباط برقرار کنند و تا مدت‌ها در ذهنشان بماند. اما دقیقاً اصول طراحی لوگو چه هستند؟

اهمیت طراحی لوگو اصولی

معرفی اصول طراحی لوگو

در ادامه این مطلب از بلاگ آرنا ویژن اصول و قواعد مهم و ضروری طراحی لوگو را شرح می دهیم:

اصول طراحی لوگو: 1. سادگی لوگو

مشتریان لوگوهایی که طراحیشان ساده است را خیلی راحت و سریع‌ می‌شناسند. در حقیقت، این اصول طراحی لوگو باعث می‌شود که طرح آن خیلی بیشتر در ذهن مشتری بماند.

اصول طراحی لوگو: 2. ارتباط : طراحی برای مخاطب

ایجاد ارتباط عاطفی و اعتماد بین لوگو و مخاطب یکی از اصول طراحی لوگو است که شما حتماً باید به آن توجه کنید! به این ترتیب، لوگوی شما تصویر قوی و به یاد ماندنی‌تری در ذهن مشتری به وجود می‌آورد.

اصول طراحی لوگو: 3. استراتژی استفاده از رنگ‌ها را بدانید

رنگ‌ها احساسات ما را برمی‌انگیزند و طرح لوگو را در ذهن ما تثبیت می‌کنند. همچنین، در اصول طراحی لوگو شما حتماً باید از همان رنگ‌های کسب و کارتان استفاده کنید تا مخاطب به راحتی بتواند برند شما را تشخیص دهد.

ضوابط طراحی لوگو: 4. یک لوگوی به یادماندنی طراحی کنید

وقتی که برند شما یک حضور و تصویر قوی در ذهن مخاطب داشته باشد با آن رابطه عاطفی قوی‌تری برقرار کرده و او را تبدیل به یک مشتری خواهد کرد. بنابراین، طراحی یک لوگوی به یاد ماندنی یکی از مهمترین اصول طراحی لوگو است.

قواعد طراحی لوگو: 5. استفاده از فونت خاص و با کیفیت برای طراحی لوگو

لوگوی هر برندی مثل امضای آن خاص است. بنابراین، یکی از اصول طراحی لوگو این است که شما آن را متمایز از لوگوی هر برند دیگر طراحی کنید تا در ذهن مخاطب اثری همیشگی داشته باشد. بنابراین، شما باید فونت خاصی را هم برای طراحی آن انتخاب کنید.

(برای آشنایی با 10 ترفند عکاسی از محصول به سبک حرفه‌ای‌ها حتما مطلب اصول عکاسی از محصول را مطالعه نمایید.)

آموزش اصول طراحی لوگو

قواعد طراحی لوگو: 6. چند منظوره و مقیاس پذیر بودن

لوگوی برند شما باید طوری باشد که شما بتوانید آن را هم به صورت دیجیتال و هم به صورت چاپی روی محصولات خودتان درج کنید. به این صورت، شما یک ظاهر واحد و یکسان از برندتان به وجود می‌آورید. برای همین، اصول طراحی لوگوی شما باید طوری باشد که که شما بتوانید آن را برای چند منظور و کارکرد استفاده کنید.

ضوابط طراحی لوگو: 7. باید در زمینه سیاه و سفید عالی به نظر برسد

رعایت اصول طراحی لوگو در زمینه سیاه و سفید باعث می‌شود که هم لوگوی شما واضح به نظر برسد و هم اینکه ظاهر ساده و قدرتمندی داشته باشد. به این ترتیب، طراحی لوگوی شما می‌تواند تاثیر قوی‌تری در ذهن مخاطب داشته باشد.

قواعد طراحی لوگو: 8. جاودانه بودن: لوگو باید برای همیشه باشد

اگر اصول طراحی لوگو را طوری رعایت کنید که طرح آن همیشه و در هر دوره زمانی بتواند با مخاطبان ارتباط برقرار کند، می‌توانید طرح آن را همیشگی کنید. بنابراین، دیگر مجبور نیستید که در آینده برای تغییر طرح آن هزینه کنید.

ضوابط طراحی لوگو: 9. از لوگوهای دیگر متمایز باشد

اگر طرح لوگوی شما شبیه به طرح لوگوی برندهای دیگر باشد، مشتریان چطور هویت برندتان را تشخیص بدهند؟ همچنین، شباهت طرح لوگو باعث می‌شود که مخاطبان زود آن را از ذهنشان فراموش کنند! از اینرو، اصول طراحی لوگوی شما باید طوری باشد که آن را خاص و متمایز از دیگران جلوه دهد.

قواعد طراحی لوگو: 10. تعادل

ایجاد تعادل در طراحی لوگو امری بسیار مهم است. تعادل در طرح های گرافیکی به همراه تعادل در رنگ و سایر عناصر سبب ایجاد یک اثر هنری بی نظیر می شود که از دید مخاطب خوشایند است. شما می توانید سفارش طراحی گرافیکی خود را به کارشناسان آرنا ویژن بسپارید.

بررسی اصول طراحی لوگو

ویژگی‌های یک طراحی لوگو عالی چیست؟

عدم شباهت به رقبا

موفقیت در هر بازاری به این بستگی دارد که شما برند خود را خاص و متمایز از دیگران جلوه دهید! برای همین، اصول طراحی لوگوی شما هم باید طرح لوگویتان را شبیه به طرح لوگوی رقبایتان نکرده و آن را متفاوت و منحصر به فرد جلوه دهد.

عادی نبودن

اگر لوگوی شما طرح عادی داشته باشد، چطور می‌تواند توجه مخاطب را جلب کند و کنجکاوی او را برانگیزد؟ از اینرو، اصول طراحی لوگوی شما باید آن را خاص و متفاوت جلوه دهد، نه اینکه آن را عادی کند!

آینده نگری

در اصول طراحی لوگو شما باید آینده نگر باشید و به همه جوانب طراحی دقت کنید. برای مثال، اگر طراحی لوگوی شما از همان اول ساده و شیک باشد و بتواند به خوبی در ذهن مخاطب بماند، تا مدت‌ها تاثیرگذاری خودش را حفظ می‌کند.

ساده‌ی حرفه‌ای

شیک و ساده بودن لوگوی برندتان هم باعث می‌شود که مخاطبان جذب آن شوند و هم اینکه یاد آن تا مدت‌ها در ذهن مخاطب باقی می‌ماند. بنابراین، در اصول طراحی لوگو حتماً به این ویژگی توجه کنید.

نرم‌افزار طراحی لوگو

طراحی درست لوگو احتیاج به نرم‌افزاری دارد که بتواند آن را با کیفیت خوب و مقیاس پذیری بالا انجام دهد. بنابراین، حتماً اصول طراحی لوگو در انتخاب نرم‌افزار درست را رعایت کنید.

( جهت اطلاع از تعرفه و سفارش طراحی ست اداری کسب و کار خود با کارشناسان آرنا ویژن تماس حاصل نمایید.)

مهم‌ترین نکات طراحی لوگو موفق

به غیر از ویژگی‌ها و اصول طراحی لوگو که در بخش‌های قبلی توضیح دادیم، شما باید نکاتی هم را در طراحی آن رعایت کنید که چند تای آنها عبارتند از:

  • مقیاس پذیری آن را رعایت کنید؛ یعنی قواعد طراحی لوگو شما باید طوری باشد که شما بتوانید آن را کوچک یا بزرگ کنید.
  • حتماً از رنگ‌های برند و کسب و کارتان در طراحی استفاده کنید.
  • فضای پیش زمینه لوگویتان را خیلی شلوغ نکنید.
  • می‌توانید از طراحی دست خطی هم استفاده کنید.
  • در مورد مخاطبان برندتان تحقیق کنید و با توجه به علایق آنها لوگویتان را طراحی کنید.

(شما می توانید سفارش طراحی کاتالوگ برای کسب و کار خود را به متخصصان طراحی شرکت آرنا ویژن بسپارید برای اطلاع بیشتر به وبسایت شرکت مراجعه نمایید.)

ویژگی های طراحی لوگو حرفه ای

معرفی نرم‌افزار طراحی لوگو

ادوب ایلاستریتور (Adobe Illustrator)

یکی از قدیمی‌ترین نرم‌افزارهای اصول طراحی لوگو، اداب ایلوستریتور از شرکت اداب است که امکانات بسیاری دارد. یکی از ویژگی‌های مهم آن برای لوگو ابزار گرافیک وکتور آن است و به شما اجازه می‌دهد تا لوگوی خود را بدون از دست دادن کیفیتش بزرگ یا کوچک کنید.

Adobe Photoshop

در صورتی که می‌خواید اصول طراحی لوگوی‌تان دقیق و پیچیده باشد، می‌توانید از ابزار Adobe Photoshop استفاده کنید، زیرا ویژگی‌های قدرتمندی برای ویرایش تصویر دارد.

کورل دراو (CorelDRAW)

شما با نرم‌افزار CorelDRAW می‌توانید از قابلیت‌های وکتور آن استفاده کنید. برای همین، مهمترین ویژگی اصول طراحی لوگوی این نرم‌افزار ساخت لوگو با دقت و مقیاس پذیری آن برای فرمت‌های مختلف است.

( جهت اطلاع از تعرفه طراحی بروشور با کارشنسان آرنا ویژن تماس برقرار نمایید)

Jeta Logo Designer

برای خیلی‌ها کار با نرم‌افزارهای اصول طراحی لوگو می‌تواند دشوار باشد. اما نرم‌افزار Jeta Logo Designer دارای رابطه کاربری آسان و قالب‌های از پیش آماده شده برای طراحی لوگو است که کار با آن را خیلی آسان‌تر می‌کند.

Apple Motion

در صورتی که دوست دارید طراحی لوگوی شما متحرک و پویا باشد، می‌توانید از نرم‌افزار Apple Motion استفاده کنید. با نرم‌افزار Apple Motion می‌توانید اصول طراحی لوگوی خود را به صورت پویا و تعاملی برای مخاطبان انجام دهید.

Logomaker

نرم‌افزار Logomaker نیز جزو نرم‌افزارهای اصول طراحی لوگو است که رابط کاربری آسانی دارد. همچنین، به تازگی این نرم‌افزار هوش مصنوعی را برای ساخت لوگوها در خود تعبیه کرده است.

LogoSmartz Logo Design

در صورتی که شما برای پیاده‌سازی اصول طراحی لوگو نمی‌دانید از کجا شروع کنید، نرم‌افزار LogoSmartz Logo Design صدها قالب از پیش طراحی شده دارد که شما می‌توانید هر کدام را انتخاب و آن را شخصی‌سازی کنید.

Summitsoft Logo Design Studio

استفاده از نرم‌افزار Summitsoft Logo Design Studio هم شما را قادر می‌سازد تا برای شروع از قالب‌های آماده آن برای ساخت لوگویتان استفاده کنید. همچنین، اگر خواستید در اصول طراحی لوگوی خود از شعار و تگ لاین استفاده کنید، امکانات نرم‌افزار Summitsoft Logo Design Studio این کار را ممکن می‌کند.

افینیتی دیزاینر (Affinity Designer)

نرم‌افزار افینیتی دیزاینر نیز برای آن دسته از طراحان گرافیکی که با وکتور کار می‌کنند و اصول طراحی لوگو را انجام می‌دهند خیلی خوب است. این نرم‌افزار ابزار وکتور قدرتمندی دارد و به شما اجازه می‌دهد تا طراحی لوگو را با دقت و جزئیات بالا انجام دهید.

( برای اطلاع از تعرفه طراحی سایت وردپرسی و فروشگاهی به وبسایت آرنا ویژن مراجعه و یا با کارشناسان تماس حاصل نمایید.)

بهترین نرم افزارهای طراحی لوگو

لوگوجوی (Logojoy)

در صورتی که سریع می‌خواهید طراحی لوگو را انجام دهید و حوصله ندارید نرم‌افزاری را روی کامپیوترتان نصب کنید، می‌توانید از پلتفرم آنلاین لوگو جوی استفاده کنید. با این پلتفرم برای اعمال اصول طراحی لوگو شما می‌توانید از طرح‌ها، رنگ‌ها، فونت‌ها و آیکون‌ها هر کدام را که خواستید انتخاب کرده و به دلخواه خود آنها را تغییر دهید.

کانوا (Canva)

برای گرافیست‌ها و لوگو کارهای تازه کار که تازه می‌خواهند فوت و فن اصول طراحی لوگو را یاد بگیرند، Canva جای خوبی برای شروع است. Canva هزاران قالب آماده لوگو، بنر، پوستر و … دارد که شما می‌توانید از بین آنها هر کدام را انتخاب و از امکانات ویرایش تصویرش استفاده کنید.

( جهت اطلاع از تعرفه و سفارش انواع طراحی بنر  به وبسایت آرناویژن مراجعه و یا با کارشناسان مجموعه تماس حاصل نمایید.)

سوالات مهم در خصوص اصول طراحی لوگو

لوگوهای معروف ایرانی مربوط به کدام شرکت‌ها هستند؟

ما در بخش‌های قبلی در مورد اصول طراحی لوگو و نکات مختلف آن صحبت کردیم. اما اکنون اجازه دهید که چند مثال در مورد لوگوهای به یاد ماندنی و در کشور خودمان بگوییم. اکثر این لوگوها مواردی هستند که به احتما زیاد شما آن‌ها را دیده‌اید و معروف هستند. بنابراین، چند تا از لوگوهای معروف و شناخته شده در ایران عبارتند از:

  • لوگوی بانک صادرات
  • لوگوی شرکت هواپیمایی ایران ایر
  • لوگوی علامت استاندارد ایران
  • لوگوی شرکت ملی نفت

( برای اطلاع از  14 اصل مهم در طراحی کاتالوگ حتما مطلب اصول طراحی کاتالوگ را مطالعه نمایید)

ضوابط طراحی لوگو چه هستند؟

ضوابط و اصول طراحی لوگو باعث می‌شوند که شما از همان اول لوگویتان را خوب طراحی کنید. چند تا از این ضوابط مهم عبارتند از:

  • ساده طراحی کردن لوگو
  • طراحی خاص و به یاد ماندنی آن
  • استفاده مناسب از رنگ‌ها و فونت متناسب با برند
  • طراحی لوگو برای کاربردهای مختلف
  • لوگوی شما باید در زمینه سفید شکل خوبی داشته باشد

( برای آشنایی با فواید طراحی سایت برای سالن های زیبایی حتما مطلب مزایای طراحی سایت سالن زیبایی را مطالعه نمایید.)

آیا طراحی یک لوگو مشابه با لوگوی برندهای معروف صحیح است؟

خیر! به خاطر اینکه کل هدف طراحی و انجام اصول طراحی لوگو این است که شما بتوانید لوگویتان را متمایز و منحصر به فرد از لوگوی شرکت‌های دیگر طراحی کنید. اما اگر لوگویتان شبیه به لوگوی برندهای دیگر باشد، در ذهن مخاطبان برند شما فراموش شدنی است و اصلاً به مطرح کردن و شناخته شدن برندتان کمک نمی‌کند.
قواعد طراحی لوگو

منبع

سفارش طراحی لوگو

مقالات مرتبط

نظرات