کپچا چیست: 6 کاربرد Captcha + تفاوت آن با ریکپچا

آیا صاحب سایت هستید و می‌خواهید امنیت آن را تامین کنید؟ پس یکی از کارهایی که برای امنیتش باید انجام دهید گذاشتن کپچا است! Captcha ابزاری است که مدیران سایت از آن برای جلوگیری از دسترسی بات‌های مزاحم و اسپم کردن سایت استفاده می‌کنند. به این ترتیب، کاربرد اصلی Captcha تمایز بین بازدید کننده‌های انسانی در سایت و بات‌های مزاحم است که سایت‌تان را اسپم کرده و ممکن است آن را هک کنند. با این حال، کاربرد Captcha فراتر از این‌ها هم می‌رود و انواع آن از جمله Captcha مبتنی بر متن، صوت، تصویر و … متفاوت است. بنابراین، اگر شما به امنیت سایتتان از این لحاظ اهمیت می‌دهید، با ما در این مطلب از آرنا ویژن همراه باشید تا در مورد Captcha، عملکرد، کاربرد، انواع، نقاط ضعف، بهترین افزونه‌ها و نکات دیگر آن توضیح دهیم.

معرفی کپچا: Captcha چیست؟

کپچا (Captcha)یک اقدام امنیتی از طرف سایت برای فیلتر کردن بات‌های مزاحم است و انواع مختلفی را شامل می شود.

اگر وارد یک سایت شدید و برای ادامه، آن سایت از شما درخواست کرد که یک پازل تصویر کپچا را حل کنید، این پازل در واقع ابزار Captcha آن سایت است. اما هدف سایت از گذاشتن پازل Captcha در مقابل شما چیست؟ سایت با Captcha می‌خواهد مطمئن شود که شما یک انسان هستید نه یک بات!

برای همین، Captcha یک اقدام امنیتی از طرف سایت برای فیلتر کردن بات‌های مزاحم است. با این وجود، آیا شما می‌دانید این ابزار برای اولین بار چطور به وجود آمد؟

( جهت بررسی و آنالیز سئوی سایت توسط متخصصان آرنا ویژن با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل نمایید) 

کپچا چیست

نگاهی کوتاه بر تاریخچه ایجاد کپچا

سابقه کپچا به اواخر دهه ۹۰ برمی‌گردد. در آن زمان، گروهی از محققان در دانشگاه Carnegie Mellon به دنبال راه حلی می‌گشتند تا با کمک آن بتوانند از ورود بات‌های خودکار به پلتفرم‌های آنلاین جلوگیری کنند.

بنابراین، آنها اولین پازل‌های Captcha متنی را به وجود آوردند. اما به مرور زمان، این پازل‌ها پیشرفته‌تر شدند و به پازل‌های تصویر کپچا و آزمون‌های رفتاری هم ارتقا یافتند.

کپچا چگونه کار می‌کند؟

انواع کپچا معمولاً مثل یک پازل عمل می‌کنند. برای مثال، شما در پازل Captcha تصویری باید هر تصویری که در آن یک شی خاص، مثل دوچرخه یا لوله آب وجود دارد را انتخاب کنید. انتخاب درست شما به Captcha نشان می‌دهد که شما انسان هستید، چون تشخیص این تصاویر برای شما آسان است.

اما برای ربات‌ها این کار سخت است. با این حال، آیا شما می‌دانید که صاحبان سایت Captcha را در چه بخش‌هایی از آن اعمال می‌کنند؟

( برای سفارش و انواع طراحی کاتالوگ مناسب کسب و کار خود به وبسایت آرناویژن مراجعه و یا با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل نمایید)

کاربرد کپچا: موارد استفاده از CAPTCHA چیست؟

کپچا کاربرد های مختلفی دارد که در ادامه این مطلب به تفسیر آن ها می پردازیم:

کاربرد کپچا: 1. استفاده در بخش عضویت، ثبت نام و ورود وب‌سایت‌ها

خیلی از وب سایت‌ها برای جلوگیری از اکانت‌های جعلی توسط بات‌ها از کپچا در بخش عضویت، ثبت نام و ورود به وب سایتشان استفاده می‌کنند.

( اگر به بازاریابی اینترنتی علاقمندید حتما مطلب دیجیتال مارکتینگ چیست را مطالعه نمایید)

موارد استفاده کپچا

کاربرد کپچا: 2. جلوگیری از ارسال نظرات اسپم

یک مزاحمت دیگر بات‌ها در سایت هم ارسال نظرات اسپم و غیر واقعی است. بنابراین، صاحبان سایت برای جلوگیری از ارسال این نظرات از کپچا استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند که انسان‌های واقعی در حال ارسال این نظرات هستند، نه بات‌ها.

کاربرد CAPTCHA چیست: 3. استفاده در نظرسنجی‌های آنلاین

حضور بات‌ها در نظرسنجی‌های آنلاین باعث می‌شود که نتیجه آن‌ها غیرعادی و نادرست باشد. بنابراین، صاحبان این نظرسنجی‌ها از کپچا برای جلوگیری از نظرات اسپم استفاده می‌کنند.

کاربرد CAPTCHA چیست: 4. به منظور جلوگیری از تورم بلیط

گاهی اوقات، کلاهبرداران با استفاده از بات‌ها بلیط‌ها را به صورت عمده می‌خرند و بعد آن را با قیمت بالاتر می‌فروشند.

بنابراین، صاحبان سایت‌ها برای جلوگیری از این کار و استفاده از بات‌ها برای تورم بلیط از کپچا استفاده می‌کنند.

کاربرد کپچا: 5. جلوگیری از هک رمزهای عبور

در خیلی از سایت‌ها که شما ممکن است عضو آنها باشید، بات‌های اینترنتی می‌توانند با حملات مکرر و حدس زدن پسوردتان پروفایل شما را هک کنند.

بنابراین، صاحبان سایت سیستم امنیتی کپچا را اعمال می‌کنند تا از حملات هک کردن آنها جلوگیری کنند.

کاربرد CAPTCHA چیست: 6. مقابله با حملات DOS و DDOS

حملات DOS و DDOS هر دو حملات سایبری هستند که می‌توانند سرورهای کامپیوتر مختل کنند. هکرها در هر دوی این حملات می‌توانند از مقدار زیادی بات استفاده کنند.

بنابراین، صاحبان سایت برای مقابله با این حملات سیستم رمز کپچا را اعمال می‌کنند تا مطمئن شوند کاربرانی که وارد سایت می‌شوند و درخواست ورود به سایت را می‌دهند انسان هستند، نه بات.

( جهت سفارش و ساخت تولید محتوای ویدئویی با کارشناسان آرنا ویژن تماس حاصل نمایید.)

کاربرد کپچا

 

reCAPTCHA چیست و چه تفاوتی با CAPTCHA دارد؟

ابزار reCAPTCHA نسخه پیشرفته‌تری نسبت به Captcha است. در واقع، نسخه‌های قدیمی رمز کپچا بیشتر مبتنی بر متن بوده و کاربران آنها مجبور بودند که پازل‌های اعداد و حروف در هم ریخته را حل کنند.

اما پازل‌های reCAPTCHA همان پازل‌هایی هستند که شما برخی اوقات در سایت‌ها می‌بینید. در حقیقت، این پازل‌ها می‌خواهند شما در تصاویر واقعی شی خاصی را شناسایی کنید.

( به منظور طراحی تولید محتوای سئو فرندلی با کیفیت توسط متخصصان آرنا ویژن به وبسایت این مجموعه مراجعه و یا با کارشناسان آن تماس حاصل نمایید.)

چه سایت‌هایی باید از CAPTCHA استفاده کنند؟

اصولاً استفاده از کپچا برای افزایش امنیت سایت خوب است. اما اگر شما سایتی دارید که کاربران حتماً باید در آن ثبت نام کنند یا عضو شوند، می‌توانید Captcha را برای افزایش امنیت آن اعمال کنید.

همچنین، در سایت‌هایی که فرم‌های نظرسنجی آنلاین وجود دارد یا کامنت گذاری بخش‌های مهمی از سایتتان است، هم بهتر است که سیستم Captcha را برای افزایش امنیت آن بگذارید.

با این حال، حواستان باشد، زیرا استفاده از Captcha به غیر از مزایا یک سری نقاط ضعف هم برای سایت می‌آورد که ما در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.

( برای اطلاع از تعرفه سئو به سایت آرنا ویژن مراجعه و یا با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل نمایید)

معرفی نقاط ضعف کپچا

امکان خدشه‌دار کردن تجربه کاربری

متاسفانه خیلی از کاربران حوصله ندارند که برای دسترسی به سایت یا بخش‌هایی از سایت پازل‌های رمز کپچا را حل کنند. برای همین، شمول چنین پازلی می‌تواند باعث ضعیف کردن تجربه کاربری آنها در سایتتان شود.

عدم پشتیبانی از تمام مرورگرها

معمولاً کپچاها با مرورگرهای معروفی مثل فایرفاکس و کروم تطبیق‌پذیر هستند. منتها اگر شما از جستجوگری استفاده می‌کنید که کمتر شناخته شده یا از نسخه‌های قدیمی‌تر جستجوگرها استفاده می‌کنید، Captcha ممکن است که با آنها تطبیق‌پذیر نباشد.

( جهت اطلاع از 25 دلیل پنالتی شدن سایت توسط گوگل و روش های رفع آن مطلب گوگل پنالتی چیست را مطالعه نمایید.)

معایب کپچا

ناسازگاری با افراد کم‌توان

یکی دیگر از نقاط ضعف Captcha مشکل استفاده آن برای افراد کم توان است. برای مثال، افرادی که نابینا هستند نمی‌توانند پازل‌های تصویر کپچا را حل کنند.

از طرف دیگر، افرادی که از لحاظ ذهنی و توانایی‌های مغزی دچار مشکل هستند هم حل کردن پازل‌های مفهومی Captcha ممکن است برایشان دشوار باشد.

عدم جلوگیری ۱۰۰% از ورود ربات‌ها

با اینکه کپچا می‌تواند از ورود بسیاری از بات‌های مزاحم به وب سایت جلوگیری کند، اما به طور کامل و صد درصد نمی‌تواند جلوی همه آنها را بگیرد.

در هر حال، برخی از بات‌ها هستند که پیشرفته‌تر بوده و می‌توانند از مانع امنیتی Captcha عبور کنند.

ممکن است درک استفاده از آن برای برخی مخاطبان دشوار باشد

شاید این نقطه ضعف به اندازه بقیه موارد قبلی مهم نباشد. با این حال، برخی از کاربران ممکن است برای اولین دفعه با رمز کپچا و کارکرد آن مواجه شوند و از عملکرد آن سر در نیاورند.

بنابراین، اگر می‌خواهید Captcha را اعمال کنید هم حتماً به سردرگمی احتمالی کاربران در استفاده از آن دقت کنید.

انواع CAPTCHA

در ادامه این مطلب انواع Captcha را برایتان تفسیر نموده ایم تا بهتر بتوانید انتخاب نمایید:

انواع کپچا: 1. مبتنی بر متن

مسلماً شما هم در سایتی دیده‌اید که برای ادامه به بخش‌های دیگر آن از شما می‌خواهد تا پازلی را حل کنید.

در این پازل معمولاً Captcha به شما چند حرف لاتین و عدد در هم تنیده را نشان می‌دهد و از شما می‌خواهد تا اعداد را به درستی بنویسید که به این نوع رمز کپچا Captcha مبتنی بر متن می‌گویند.

انواع کپچا: 2. مبتنی بر صوت

در رمز کپچای مبتنی بر صوت، پازل Captcha برای شما یک فایل صوتی با امواج ناموزون را پخش می‌کند و شما باید حرف‌هایی که در این فایل صوتی زده می‌شود را در فیلد مربوطه بنویسید.

( به منظور سفارش انواع سئو سایت وردپرس و سئو سایت فروشگاهی با متخصصان آرنا ویژن تماس حاصل نمایید)

انواع CAPTCHA

انواع CAPTCHA چیست: 3. مبتنی بر تصویر

احتمالاً این پازل کپچایی است که شما بیش از همه با آن آشنا دارید. در پازل Captcha مبتنی بر تصویر شما باید چند تصویر کپچا را ببینید و تصاویری خاص که Captcha از شما می‌خواهد آنها را انتخاب کنید را برگزینید.

انواع کپچا: 4. مسائل ریاضی

این نوع پازل‌های کد کپچا از شما می‌خواهند تا مسائل ریاضی ساده مثل مسائل ضرب، جمع یا تقسیم را حل کنید و جواب آن را در فیلم مربوطه بنویسید.

انواع کپچا: 5. علامت زدن چک باکس

کپچای علامت زدن چک باکس از شما می‌خواهد یک مربع را تیک بزنید که می‌گوید: من ربات نیستم! شاید کارکرد این Captcha بسیار ساده به نظر برسد.

اما معمولاً چنین کپچاهایی الگوی حرکت موس کاربران را بررسی می‌کنند و با توجه به آن می‌فهمند که آیا کاربر انسان است یا بات.

انواع CAPTCHA چیست: 6. ورود با شبکه‌های اجتماعی

برخی از کپچاها هم وجود دارند که برای اینکه مطمئن شوند که شما یک انسان واقعی هستید، از شما می‌خواهند برای ورود به سایت از برخی از کانال‌های شبکه‌های اجتماعی یا از پروفایل‌های دیگر مثل اکانت گوگلتان وارد سایت شوید.

انواع CAPTCHA چیست: 7. نمایش تصویر و پیدا کردن پاسخ سوال

این نوع Captcha هم یک نوع کپچای تصویری است. اما معمولا این Captcha یک تصویر دارد که درون خودش یک شکل دیگر پنهان شده است.

بنابراین، تصویر کپچا از شما می‌خواهد شکل نهان درون آن را پیدا کنید و جواب خود را در فیلتر مربوطه بنویسید.

انواع کپچا: 8. ظرف عسل Honeypot

در سایت‌ها معمولاً یک بخش به نام ظرف عسل یا Honeypot وجود دارد. این بخش را کاربران نمی‌توانند ببینند. اما بات‌ها می‌توانند آن را تشخیص دهند و پر کنند.

بنابراین، کد کپچای ظرف عسل یا Honeypot در سایت‌ها این رفتار بات‌ها را تشخیص می‌دهد و می‌تواند از ورود آنها جلوگیری کند.

( جهت سفارش تیزر تبلیغاتی کسب و کار خود به وبسایت آرناویژن مراجعه و یا با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل نمایید)

دسته های مختلف کپچا

انواع کپچا: 9. زمان محور Time-based CAPTCHAs

کپچاهای زمان محور زمانی که کاربران برای حل مسائل Captcha صرف می‌کنند را ارزیابی می‌کنند. معمولاً بات‌ها این پازل‌ها را سریع انجام می‌دهند.

اما مقدار زمان حل Captcha برای کاربران انسانی کمی طولانی تر است. بنابراین، بر اساس این تفاوت مدت زمانی آنها می‌توانند کاربران واقعی را از بات‌ها تشخیص دهند.

انواع CAPTCHA چیست: 10. منطق محور Logic-based CAPTCHAs

کد کپچای منطق محور سوالاتی مطرح می‌کند که کاربران باید با استفاده از منطق خود آنها را پاسخ دهند. پاسخ دادن به این سوالات برای کاربران انسانی ممکن است آسان باشد.

اما برای ربات‌ها دشوار است و سایت‌ها با استفاده از این سوالات می‌توانند کاربران واقعی را از بات‌ها تشخیص دهند.

انواع CAPTCHA چیست: 11. کپچا سه بعدی

پازل کپچای سه بعدی از تصاویر سه بعدی استفاده می‌کند. در حقیقت، در این پازل، Captcha توانایی بررسی و تشخیص تصاویر سه بعدی توسط انسان‌ها را ارزیابی می‌کند.

در نتیجه، اگر شما بتوانید در این Captcha تصاویر سه بعدی را تشخیص داده و انتخاب کنید، می‌توانید به بخش‌های دیگر سایت دسترسی داشته باشید.

انواع CAPTCHA چیست: 12. کپچا تبلیغاتی

استفاده از این Captcha شاید برای کاربران بسیار آزاردهنده باشد. دلیل آن هم این است که کد کپچای تبلیغاتی از کاربران می‌خواهد که برای حل کردنش حتماً یک تبلیغ کوتاه چند ثانیه‌ای را ببینند یا به سوال مربوط به آن تبلیغ پاسخ دهند.

نوع های مختلف کپچا

آموزش مراحل ثبت سایت در گوگل ریکپچا

اگر بخواهید سایتتان را در گوگل کپچا ثبت کنید و برای سایتتان این اقدام امنیتی را اعمال کنید، باید مراحل زیر را طی کنید:

1. به صفحه reCAPTCHA page در سایت Google Cloud console بروید.

2. در آنجا در بخش resource selector اسم پروژه خود را تایید کنید.

3. سپس روی گزینه Create key کلیک کنید.

4. یک اسم را برای کلید خود انتخاب کنید.

5. از منوی Choose platform type گزینه وب سایت را انتخاب کنید.

6. سپس، بر روی گزینه Add a domain کلیک و اسم دامنه خود را انتخاب کنید.

( برای آشنایی با فواید سایت برای کسب و کارهای متفاوت از جمله املاک حتما مطلب مزایای طراحی سایت املاک و ویژگی های آن را مطالعه نمایید.)

بهترین افزونه‌های CAPTCHA برای وردپرس

در صورتی که از پلتفرم وردپرس استفاده می‌کنید و می‌خواهید سیستم امنیتی کد کپچا را برای آن بگذارید، می‌توانید از افزونه‌های زیر استفاده کنید:

1. WPForms: این افزونه Captcha شخصی‌سازی شده یا Captcha گوگل را برای افزونه سازنده‌های فرم در وردپرس اعمال می‌کند.

2. reCAPTCHA: این افزونه هم Captcha را در فرم‌های وردپرس اعمال می‌کند.

3. hCaptcha: افزونه hCaptcha یک افزونه جایگزین برای ریکپچای گوگل است و وردپرس می‌تواند آن را اعمال کند.

4. Google Captcha: همان ریکپچای گوگل است که وردپرس آن را برای بخش‌های مختلف سایت، از جمله بخش ورود، پر کردن فرم و کامنت گذاری اعمال می‌کند.

5. GeeTest CAPTCHA: این افزونه Captcha وردپرس از پازل‌های تعاملی مثل تشخیص کاراکتر برای تمایز کاربران انسانی وردپرس از بات‌ها استفاده می‌کند.

6. Captcha Bank: یک نوع پیشرفته‌تر از افزونه‌های وردپرس است که از چالش‌هایی استفاده می‌کند که شما می‌توانید آنها را شخصی‌سازی کنید.

( به منظور آشنایی با دلایل ایجاد و روش های رفع خطای 404 حتما مطلب ارور 404 چیست را مطالعه نمایید)

افزونه های وردپرس کپچا

سوالات مهم در خصوص کپچا

چرا باید از کپچا استفاده کرد؟

استفاده از کپچا از سایت شما در برابر بات‌های مزاحم و حملات سایبری که آنها می‌توانند انجام دهند محافظت می‌کند، زیرا Captcha می‌تواند تفاوت بین انسان و بات‌ها را تشخیص دهد و از ورود بات‌ها به سایت جلوگیری کند.

تفاوت بین کپچا و ریکپچا چیست؟

عملکرد Captcha و ریکپچا مشابه هم است. منتها Captcha نسخه پیشرفته‌تر کپچا است که گوگل آن را توسعه داده و تجربه کاربری بهتری هم دارد.

نحوه ثبت سایت در گوگل ریکپچا چگونه است؟

برای این کار و استفاده از کپچا برای سایت شما، شما باید به سایت Google Cloud console بروید. سپس، در آنجا باید فرم ثبت نام را پر و دامنه سایت خود را وارد کنید.

افزونه‌های مورد استفاده برای اضافه کردن کپچا در وردپرس چیست؟

افزونه‌های مختلفی برای اضافه کردن کپچا در وردپرس وجود دارند که چند تای آنها عبارتند از: WPForms، reCAPTCHA، hCaptcha، Google Captcha، GeeTest CAPTCHA و Captcha Bank.

چگونه می‌توانیم از کپچا یا ریکپچا برای جلوگیری از دریافت نظرات اسپم استفاده کنیم؟

در بخش کامنت گذاری یا نظرات، اگر شما از پلتفرم وردپرس یا هر پلتفرم سایت‌سازی استفاده می‌کنید، می‌توانید ابزار Captcha را به فرم‌های نظرگذاری اضافه کنید.

به این صورت، هر کاربری که می‌خواهد نظر خود را در سایت بگذارد، اول باید کپچا را حل کند. به این صورت، شما مطمئن می‌شوید که این بات‌ها نیستند که نظرات اسپم را به سایتتان ارسال می‌کنند.

طراحی سایت و اعمال کپچا در آن با آرنا ویژن

شمول Captcha در سایتتان می‌تواند از بروز خیلی از حملات سایبری و ارسال پیام‌های اسپم جلوگیری کند. به این ترتیب، سایت شما برای کاربران هم تجربه کاربری بهتری خواهد داشت. بنابراین، اگر شما به طراحی سایت اهمیت می‌دهید و می‌خواهید آن را به دست متخصص این کار بسپرید،حتماً به سایت آرنا ویژن مراجعه کنید. ما در آرنا ویژن انواع سایت‌ها در زمینه‌های کاری مختلف را با توجه به دستورالعمل‌های شما طراحی و اقدامات امنیتی مثل کپچا را برای آنها اعمال می‌کنیم. بنابراین، اگر نیاز به خدمات طراحی سایت یا مشاوره برای بهبود آن داشتید، ما در آرنا ویژن در خدمت شما هستیم.

نحوه کار کپچا


منبع

مقالات مرتبط

نظرات